Efter dagens (och vår allra sista) föreställning fick vi respons av Marie och Mats. Marie tyckte att hon känt ett lugn när hon kom in i dramasalen precis innan föreställningen och jag tror att det var precis så vi kände med! Både Marie och Mats gav oss mycket beröm och var stolta över våra prestationer, vilket såklart kändes enormt skönt! Vi hade en bra diskussion tillsammans i storgruppen och alla kände att vi kommit varandra närmare under dessa sista två veckor. Vi har blivit bättre på att lyssna på varandra (en förutsättning för att lyckas med ett sådant här projekt). Vi har även fått bättre självförtroende och känner att vi vågar mer, det är inte hela världen om det går lite snett! Marie beskrev det som att vi inte längre var EN kör, EN orkester, EN rekvisitagrupp, EN skådespelargrupp utan en helhet som arbetade tillsammans! Allt detta skulle även barnen få med sig under ett sådant här arbete!
Vi diskuterade även hur dramatisering och instrumentspelande är ett bra sätt att få göra sig hörd och uttrycka sig på. Vi pedagoger måste hitta barnens olika sätt att uttrycka "sitt jag". Vi måste erbjuda olika alternativ och lanaler att uttrycka sig på. Vi fick även in många olika ämnen i vårt arbete med detta musikprojekt, så som naturvetenskap, matematik, värderingar, känslor och mycket mer! Jag tror att detta skulle vara ett roligt sätt att lära sig på! Det viktiga är att vi pedagoger erbjuder en miljö där barnen har möjlighet att utvecklas inom musik, bild och drama. I Lpfö98 (2010, s. 10) står att "Förskolan ska sträva efter att alla barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar