Hej!
Vi har i dag även planerat inför morgondagens övningar där varje studiegrupp skall leda en aktivitet med stöd från valfri litteratur. Vi kommer i vår grupp ha två aktiviteter med samma tema...nämligen bondgårdsdjur! Den första aktiviteten kommer jag och Anna att ta hand om och den ser ut så här.
Ljudmemory
Vad:
Här är en lek som vi har valt att kalla ljudmemory där barnen använder sina kroppar som spelbrickor och sina röster för att göra ljud.
Hur:
Två barn är ljudletare, memoryspelare. De går ut ur rummet. De andra barnen blir indelade i par och varje par får varsitt ljud. Vi väljer ett tema om bondgårdsdjur, häst, gris, ko, tupp, får, hund, katt, höna, fågel. När alla par fått sitt ljud beblandar de sig i rummet tills en pedagog säger stopp. Då lägger sig alla barn ner på magen. Ljudletarna kommer in och vänder på varsitt barn och lyssnar till ljuden. Är ljuden lika blir det ett par och paret får ställa sig vid väggen. Är inte ljuden lika vänds barnen tillbaka på mage. Två nya barn vänds upp. Leken fortsätter tills alla par har hittats. Då får barnen räkna hur många par de fått.
Varför:
Få beröra varandra på ett naturligt sätt
Minnet tränas
Våga göra ljud
Matematik tränas genom att räkna antal par
Samspel
Känna tillhörighet
Tips och egna reflektioner:
Vid utdelning av ljud kan också en bild visas för att konkretisera djur och ljud. Vi pedagoger delar in barnen parvis och delar ut ljuden istället för att barnen ska bestämma. Detta för att undvika olika meningsskiljaktigheter. Andra ljud än bondgårdsdjur kan vara första frasen i en sång, vilda djur och bokstäver.
Referenser
Fagius, Gunnel (red.) (2007). Barn och sång: om rösten, sångerna och vägen dit. Lund: Studentlitteratur
Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] (2010). Stockholm: Skolverket
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar