Hej!
Intensiv och innehållsrik dag i skolan i dag då alla studiegrupper har delat med sig av tips och ideer på lekar, sånger, danser och mycket mer som vi kan använda oss av tillsammans med barnen ute på förskolorna.
Första gruppen startade med en samlings-sång..."det är så härligt att va tillsammans..." bra för att skapa "vi-känsla" i barngruppen och kontinuitet. Vidare sjöng de sången"gullefjun", vilken var ganska svår och lång. Det kan då vara bra att först prata om innehållet i sången eller berätta den som en saga. Man kan också dramatisera den eller visa olika föremål för att visualisera och göra den ännu mer tydlig. Sedan sjöng gruppen " 5 små kycklingar hoppade i sängen"... jag tycker det kan vara bra att göra om texter lite och byta ord efter exempelvis tema. Ett annat exempel på en omgjord sång som gruppen presenterade var "var bor du lilla kyckling...i ett ägg"...så här gick den:
(Melodi: Var bor du lilla råtta?) | |||||||||
- Var bor du lilla kyckling? - I ett ägg. - Hur kom du ut ur skalet? - Genom dess vägg. - Vad heter då din mamma? - Hönan Rut. - Och din stolta pappa? - Tuppen Knut. - Vad gör du hela dagen? - Skojar mest. - Vad heter då din kompis som är bäst? - Han heter lilla Gullet gul som jag. - Vi leker alltid lekar varje dag. |
Vår grupp hade årstidena som tema. Sanna och Marie började med att prata om vilka årstider som finns och vilka månader som hör till vilka årstider. Men först läste de en dikt och så fick de andra gissa vilket temat var, dikten gick så här:
JANUARI FROST OCH SNÖ, NÄVEN KALL OCH NÄSAN RÖD
FEBRUARI SLASK OCH REGN, PARAPLYET GER OSS HÄGN
MARS ÄR MOLN OCH VIND I DANS, LÄ FINNS INTE NÅGONSTANS
APRIL BLOMMOR KNOPPAS I APRIL, SNART SKALL LÄRKAN SLÅ SIN DRILL
MAJ SMÅ MJUKA VITA LAMM, I VÅR HAGE HOPPAR FRAM
JUNI LILJA ROS TULPAN, VI KAN PLOCKA HELA DAN
JULI ÅSKA KVAVT OCH HETT PLÖTSLIGT REGNAR DET EN SKVÄTT
AUGUSTIGÖRA RÄFSA HACKA KÖRA
SEPTEMBER ÄR OSS KÄR, GRANNA FRUKTER TRÄDEN BÄR.
OKTOBER ÄR DEN TID DÅ BARNEN SAMLA HASSELNÖTTERNA SOM RAMLA
GRÅ NOVEMBER BLÅSTEN TAR, ALLA LÖV SOM SITTER KVAR
DECEMBER KALL OCH MULEN MEN VAD GÖR DET ?
-DÅ KOMMER JULEN
Fyra årstider placerades ut i fyra hörn, i form av runda papper i olika färg med årstidens namn på. Vi skulle ställa sig vid den årstid vi fyllde år i och sedan fick vi räkna hur många som stod vid varje årstid, vilken hade flest, vilken hade minst antal osv. Vidare pratade de om hur man känner sig i de olika årstiderna...vintern kall osv. Viktigt är att tänka på hur vi presenterar de olika årstiderna och inte anta att alla tycker som jag eller förmedla negativa känslor om någon av dem. Sedan dansade vi till en skiva som heter "Cirkus hoppa lång" och en låt om alla årstiderna. Här skulle man dansa som man kände sig på våren, sommaren, hösten och vintern.
I läroplanen för förskolan (Lpfö-98) står det under förskolans uppdrag att:
"Barnen ska få möjligheter att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Förskolan ska vara en levande social och kulturell miljö som stimulerar barnen att ta initiativ och som utvecklar deras sociala och kommunikativa kompetens." (s.8)
Sist hade vi en massage-saga, jätte viktigt är då att barnen måste fråga sin kompis om den vill bli masserad, för det är inte alla som uppskattar det. Man får då gärna säga nej tack, inte i dag! Bra att tänka på är också att inte läsa för snabbt och att prata lugnt när man läser sagan. Kan också vara skönt att släcka ner i rummet. Med små barn kan man ta en saga som de känner igen..."imse vimse spindel" och göra rörelserna på ryggen. Så här gick vår saga:
Det var en gång ett sommarland
där solen lyste varm och skön
och värmde alla blommorna och
träden, djuren och människorna.
Gör stora cirklar över hela ryggen.
En dag täcktes himlen av många stora,
tjocka moln. Så stora var molnen att
solen inte syntes mer.
Tryck med hela handflatan och vandra över ryggen.
Det började blåsa. Först lite grann och sedan
allt mer och mer. Det blåste upp till höststorm.
Träden vajade och bladen virvlade i vinden.
Låt fingertopparna stryka fritt som vinden över ryggen.
Det började regna. Regnet öste ner.
Det blev blött och stora vattenpölar överallt
som barnen hoppade i.
Trumma med fingertopparna över ryggen.
Sedan blev det kallare och vintern tog vid. Regnet
blev till snö. Mjuka snöflingor dalade sakta
till marken. Allting blev vitt och vackert
och det blev alldeles tyst.
Trumma lättare och långsammare.
Det enda man kunde se var en liten kissekatt
som klättrade upp...
och en till...
och en till som började spinna.
Vandra med två fingrar upp på ena sidan av ryggen till axeln. Upprepa andra sidan.
Klättra uppför ryggraden och nacken till huvudet. Cirkla med fingrarna i håret.
Där satt de tills vårsolen åter kikade fram och värmde upp jorden en gång till.
Stora cirklar över hela ryggen.
En annan grupp presenterade en lek som de kallade "katt och råtta", där en var katt och låg på golvet i mitten och endast vaknade när ett hårt slag på en trumma hördes. De andra var möss och hade olika sätt att ta sig fram på beroende på hur det spelades på trumman. Antingen skulle de smyga, hoppa eller springa snabbt. Alla som blev tagna blev katter och fick lägga sig tillsammans i mitten. Här kan man låta barnen själva få vara med och spela på trumman eller så kan man dela in barnen i olika grupper så som: smygmössen, springmössen eller hoppmössen och då får endast de röra sig som hör sitt ljud på trumman. Viktigt är då att byta grupper så att alla får prova allt och röra sig lika mycket.
I läroplanen för förskolan (Lpfö-98) står det under förskolans uppdrag att:
"Alla barn ska få erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att få uppleva sig vara en tillgång i gruppen." (s.7)
I läroplanen för förskolan (Lpfö-98) står det under förskolans uppdrag att:
"Alla barn ska få erfara den tillfredsställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att få uppleva sig vara en tillgång i gruppen." (s.7)
Vi gjorde även en lek där vi gick i en ring och turades om att rulla på en tärning som då visade olika sätt att ta sig fram på beroende på siffran. För att göra detta ännu tydligare för små barn kan tärningen visa bilder, och vill man göra det svårare kan man ha två tärningar och addera summorna...då måste man ha tolv olika sätt att ta sig fram på! Man kan antingen visa hur rörelserna ska se ut först så som exempelvis "robot" eller så så får barnen själva testa och komma på hur en robot rör sig.
Vi har även dansat folkdans från andra länder vilket vi tyckte var väldigt svårt trots få röresler, vi kom fram till att barn ofta lär sig snabbare än oss och kanske har det att göra med att de inte är så hämmade eller har så mycket annat i tankarna hela tiden som vi vuxna? Kul att få in musik från andra kulturer!
Vi har även dansat folkdans från andra länder vilket vi tyckte var väldigt svårt trots få röresler, vi kom fram till att barn ofta lär sig snabbare än oss och kanske har det att göra med att de inte är så hämmade eller har så mycket annat i tankarna hela tiden som vi vuxna? Kul att få in musik från andra kulturer!
En grupp välkommnade oss genom att en av dem var utklädd toll! Trollet tog var och en i handen och placerade ut oss i en ring på golvet, detta gjorde att alla blev sedda och fick ögonkontakt. Även denna grupp hade gjort om sånger så som "i ett hus i skogen slut, stora trollet tittar ut..." även en kanin och en älg var med och sjöng..."jag är en vanlig kanin" och "älgarna demonstrerar". Övergångarna mellan de olika sångerna flöt bra och det fanns en röd tråd...bra då det är lättare att hålla kvar barnens intresse. Härligt att dessa gruppmedlemmar vågade bjuda så på sig själva!
En annan grupp hade "dans-bingo". Vi fick alla en bingo-bricka med bokstäver på och ett hemligt litet kort med ett djur på samt djurets förts bokstav. Till musik fick vi dansa ihop med en kompis och efter att musiken tystnat hjälpas åt att hitta kompisens bokstav på sin egen bricka...musiken fortsatte och man dansade med en ny kompis tills någon fått bingo! Vi provade även att istället för att dansa försöka härma sitt djur så att kompisen kunde gissa vilket det var. Bra att samarbeta två och två samt att dansa med olika vänner (nödvändigt för att kunna få bingo!).
I läroplanen för förskolan (Lpfö-98) står det under förskolans uppdrag att:
"Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter."(s.8)
I läroplanen för förskolan (Lpfö-98) står det under förskolans uppdrag att:
"Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Ett medvetet bruk av leken för att främja varje barns utveckling och lärande ska prägla verksamheten i förskolan. I lekens och det lustfyllda lärandets olika former stimuleras fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande samt förmåga att samarbeta och lösa problem. Barnet kan i den skapande och gestaltande leken få möjligheter att uttrycka och bearbeta upplevelser, känslor och erfarenheter."(s.8)
Vad har jag då fått med mig från dagen aktiviteter?...förutom alla tips på roliga aktiviteter så är det viktigt att vara förberedd när man ska presentera något nytt för barnen, kunna text och melodi och så vidare. Detta gör annars att barnen också känner sig osäkra och att du som pedagog inte kan ha ögonkontakt utan måste hela tiden titta ner i ett häfte. Bjud på dig själv...endast dina egna hämningar sätter gränserna!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar