onsdag 30 mars 2011

Vfu & egen aktivitet!

Tjoho...vfu i dag med en egen planerad aktivitet, nämligen "Bockarna Bruse".




Vad

En sång och sago-samling med fem barn i åldern 2,5 år.

Hur

Jag samlade barnen i ett av rummen på avdelningen och tog fram min påse med Bockarna Bruse. Jag började med att berätta vem som var den lilla bocken Bruse, mellan bocken och den stora bocken. Jag visade trollet och förklarade i stora drag vad bockarna skulle göra (gå över bron för att äta gräs osv). Jag läste sagan först med stor inlevelse och med förställd röst, lilla bocken med pipig, ljus röst och stora bocken med mörk, mullrig röst osv. Sedan sjöng vi sången om Bockarna Bruse tillsammans två gånger.

Varför

Jag ville förmedla en handling av en saga på olika vis och förtydliga den med figurer. Vidare tyckte jag det skulle vara intressant att se hur barnen reagerade på röständringen. Jag ville även få in matematik och begrepp som liten, större, störst, under, över osv. I Lpfö98 (2010, s. 10) står att förskolan ska sträva efter att varje barn "utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp".

Utvärdering

Det här var en rolig aktivitet att utföra och jag lyckades fånga barnen! Genom att först förklara vad det var för figurer och vad de skulle göra så tror jag att många av barnen lättare förstod handlingen än om vi direkt bara sjungit den tillsammans. Att sedan berätta den med sådan inlevelse och förstärka begreppen jag nämnt tidigare anser jag ger en större förståelse för innebörden av dessa begrepp. Jag märkte att jag fick med mig barnen för när jag läste STORA Bocken Bruse så sträckte något barn på sig och ett annat rynkade pannan som om det tog i, motsats effekt var det när jag läste om den lilla bocken då något barn sjönk i hop och höjde på ögonbrynen. Detta tyckte jag var lite häftigt att se. Alla barnen sjöng med båda gångerna och efteråt ville de gärna titta och leka med figurerna. De bearbetade vad de sett och knuffade trollet ner från bron.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar