Dags för min andra musikaktivitet vilken bestod i en liten musiksamling!
Momentplanering
Vad:
Musiksamling bestående av tre sånger med spel på instrument och rörelser till.
Första sången heter "Tingelingelinge, tåget far" och går så här:
Tingelingelinge tåget far
ut i vida världen
den som femtio öre har
får följa med på färden
se Albin, se Albin
nu löser han biljett
och nu stiger han på
och så kan tåget gå
Andra sången heter "Bom bom, bom bom" och går så här:
Bom bom, bom bom
låter stora trumman
tick tack, tick tack
klockan går
dripp dropp, dripp dropp
regnet faller sakta
dunk dunk, dunk dunk
hjärtat slår
Sista sången heter ”Färgerna” och går så här:
1. Röd, röd, röd är mössan på mitt huvud,
röd, röd, röd är rocken som jag bär.
Allt som är rött det tycker jag är vackert
för min lilla vän är brandsoldat.
2. Grön, grön, grön är mössan på mitt huvud,
grön, grön, grön är rocken som jag bär.
Allt som är grönt det tycker jag är vackert
för min lilla vän är jägare.
3. Blå, blå, blå är mössan på mitt huvud,
blå, blå, blå är rocken som jag bär.
Allt som är blått det tycker jag är vackert
för min lilla vän är snickare.
4. Vit, vit, vit är mössan på mitt huvud,
vit, vit, vit är rocken som jag bär.
Allt som är vitt det tycker jag är vackert
för min lilla vän är bagare.
5. Svart, svart, svart är mössan på mitt huvud,
svart, svart, svart är rocken som jag bär.
Allt som är svart det tycker jag är vackert
för min lilla vän är sotare.
Hur:
Närvarande var jag, min handledare och fem barn i åldern 2,5 år.Vi befann oss i en stor lekhall där jag samlade alla barnen i en "pöl". Jag frågade barnen vad de trodde att jag var för något...jo ett litet tåg sa jag som skulle ge mig ut i vida världen och hoppades att någon skulle vilja lösa biljett och följa med på färden! Jag tuffade runt och sjöng "tinge linge linge linge tåget far ut i vida världen...". När jag kom till "se Albin se Albin...nu löser han biljett...osv" så sträckte jag ut handen och första barnet följde med mig i ett tåg. Andra sången var "Bom bom bom bom, låter stora trumman..." en trumma skickades runt och alla barn fick spela varsin gång till denna sången. Sist sjöng vi sången "Färgerna" och till denna fick barnen varsin marackas i olika färger där tanken var att det barnet med aktuell färg skulle spela när vi sjöng om den färgen.
Varför:
Alla tre momenten utmanar barnen att våga agera inför sina kompisar, även känna rytm och takt. I sista momentet vävdes färgerna in och turtagning samt uppmärksamhet. Lpfö98 (2010, s. 7) så står det bland annat att det är viktigt "Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik..."
Utvärdering:
Jag tyckte att jag fångade barnens intresse i början när jag var ett litet tåg och första momentet började bra. När andra barnet skulle följa med i tåget blev denne lite blyg och ville inte, tyvärr smittade detta av sig! Det slutade med att min handledare fick haka på och så fick tåget stanna där.Så här i efterhand funderar jag på hur jag skulle kunna ha gjort på annat sätt så att de inte kände sig så utpekade? Det kändes också som om lekhallen var onödigt stor och kanske lite otrygg.
Nästa sång däremot ville alla vara med på och att få trumma var jätte uppskattat, dock glömde de av att sjunga för de var så intresserade av trumman.Jag var förvånad över hur de flesta av barnen faktiskt trummade i takt till sången!När jag tog fram trumman och frågade "vad kan det här vara för något?"..."kan det vara en pall?" så visste barnen att det var en trumma och detta även om min trumma var personligt gjord och ganska färgglad och inte hade utseende som en typisk trumma.
Sista sången blev väl inte riktigt som jag tänkt mig eftersom alla barnen spelade till alla verserna men jag försökte uppmärksamma färgerna och vem som hade vilken färg osv. Barnen tyckte det var väldigt roligt att spela på marackas och sjöng med i sången eftersom den var bekant för dem sen innan. När samlingen var slut ville såklart inte en del av barnen lämna ifrån sig sina instrument (något jag inte tänkt på att förvarna om) vilket jag tänker göra nästa gång då jag kör samma samling i gen fast i ett mindre rum på avdelningen och med lite ändringar.
ANDRA GÅNGEN MED SAMMA AKTIVITET!
Ja som sagt, jag gjorde om samma aktivitet i gen efter några dagar men då i ett av rummen på avdelningen som var betydligt mindre. Jag samlade samma barn men tog med barnen i tåget i en annan ordning utefter personlighet (hur jag visste att de vågade). Denna gången följde alla barnen med i tåget och de som jag tyckte det var jätte kul! Kanske gjorde rumsstorleken att de kände sig mer trygga och att de varit med om samma aktivitet tidigare och visste vad som skulle hända!? De andra två sångerna gick på samma vis som förra gången men jag hade nu förberett barnen på att "efter denna sången skall ni få lägga ifrån er era instrument i korgen", vilket var kanon då alla lämnade. De pratade även denna gången spontant på eget iniativ om färgerna på instrumenten, även om det inte blev rätt alla gånger så var de medvetna om att de hade olika färger och vad de kunde heta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar